När hemmakontor blir en allt vanligare arbetsform väcks ofta frågan hur mycket kan man dra av för kontor hemma. Reglerna varierar beroende på om man är företagare eller anställd. För att göra rätt avdrag krävs att man känner till de gränser och metoder som Skatteverket tillämpar.

Avdrag för företagare – schablon eller faktisk kostnad

För den som driver enskild firma finns två sätt att beräkna avdraget för hemmakontor.

Det vanligaste för småföretagare är att använda schablonbeloppet. Skatteverket godkänner då ett fast belopp per år utan krav på detaljerade beräkningar av faktiska kostnader. Schablonavdraget är i skrivande stund (2025) är följande.

  • 2 000 kronor per år om arbetsplatsen finns i den egna bostaden.
  • 4 000 kronor per år om arbetsplatsen finns i en särskild byggnad på tomten.

Den som vill kan i stället välja att göra avdrag för faktiska merkostnader. Då beräknas avdraget utifrån hur stor del av bostaden som används för arbete. Har man till exempel ett arbetsrum på 10 kvadratmeter i en bostad på 100 kvadratmeter kan man i princip dra av 10 procent av gemensamma boendekostnader som el, värme och hyra. Men då krävs att arbetsrummet i praktiken används nästan enbart för arbetet.

Utöver själva boendekostnaden kan företagaren alltid dra av kostnader för kontorsmöbler, belysning, teknik och annan utrustning som behövs i verksamheten.

Anställda har mycket begränsade avdragsmöjligheter

För anställda är reglerna betydligt snävare. Normalt godkänns inget avdrag i deklarationen för hemmakontor, även om arbetet till stor del utförs i bostaden. Skatteverket gör bara undantag i mycket särskilda fall där arbetsgivaren inte tillhandahåller någon arbetsplats, arbetet kräver särskilt utrymme och kostnaden är nödvändig. I dessa undantagsfall kan vissa utgifter för exempelvis arbetsmöbler som en ergonomisk kontorsstol eller belysning godtas, men avdrag för själva boendekostnaden ges normalt inte.

Dokumentation och kontroll är avgörande

Oavsett om man använder schablonavdraget eller gör avdrag för faktiska kostnader är god dokumentation viktigt. Skatteverket kan begära att få se underlag, beräkningar och kvitton vid en granskning. Den som inte kan visa hur avdraget beräknats riskerar skattetillägg. Det är också viktigt att komma ihåg att avdraget inte får leda till att privatbostaden anses vara en näringsfastighet, vilket kan få konsekvenser vid en framtida försäljning.

Så summan av detta är att, företagare kan välja mellan schablonavdrag eller att dra av faktiska merkostnader för hemmakontoret, medan anställda i praktiken nästan aldrig får avdrag. Dokumentationen avgör om avdragen accepteras. Genom att sätta sig in i reglerna minskar risken för framtida skatteproblem.